top of page

Hvordan er en hydraulisk sylinder bygget opp?

Hos Sylinderakutten skrur vi på hydrauliske sylindere hver dag og så langt i år har vi reparert og overhalt over 1000 sylindere – men hva består egentlig en slik sylinder av?

I dette innlegget gir vi deg en enkel innføring i hvordan en hydraulisk sylinder er bygd opp, og hva de ulike delene faktisk gjør.


Hva er en hydraulisk sylinder?

En hydraulisk sylinder er kort sagt en kraftpakke som bruker væsketrykk (olje) til å skape bevegelse. Den brukes i alt fra gravemaskiner og landbruksmaskiner til industriutstyr. Når hydraulikkolje pumpes inn i sylinderen, skyves et stempel frem og tilbake – og det er dette som skaper kraften og bevegelsen.


Hydrauliske sylindere deles ofte inn i to hovedtyper:


Enkeltvirkende sylinder – bruker trykk bare én vei. Den skyver ut stempelstangen med hydraulikktrykk, men trekker seg tilbake med hjelp av ytre krefter, som en fjær eller tyngdekraft.


Dobbeltvirkende sylinder – bruker hydraulikktrykk både for å skyve og trekke tilbake. Det gir mer kontroll og kraft i begge retninger, og er den mest vanlige typen i entreprenør- og industrimaskiner.


De viktigste komponentene i en hydraulisk sylinder



Sylinderrøret

Dette er selve "kroppen" til sylinderen – et solid stålrør som leder bevegelsen til stempelet. Det må tåle høyt trykk og holde tett. Samt det må ha en glatt overflate innvendig slik at pakningen kan tette mot røret.


Stempel og stempelstang

Stempelstangen er den delen som beveger seg inn og ut av sylinderen. Inni sylinderhuset sitter et stempel festet til stangen. Når olje trykkes inn på én side av stempelet, skyves det fremover – og når trykket snus, går det tilbake.


Tetninger

Tetningene er små, men helt avgjørende. De hindrer oljelekkasje og sørger for at trykket holdes inne i systemet. Det finnes både stempeltetninger og stangtetninger, og de må tåle både trykk, friksjon og temperatursvingninger.


Sylinderbunn

Sylinderbunnen er bakdelen av sylinderrøret, ofte sveist fast mot røret.

Har da innfesting festet i seg igjen. Gjør så sylinderen holder tett i bakkant


Pakkboks

Pakkboksen er en egen enhet, ofte integrert i eller montert ved sylinderhodet. Den inneholder tetninger, føringsringer og skraperinger. Pakkboksens jobb er å hindre lekkasje rundt stempelstangen, beskytte innsiden mot smuss og sørge for at stangen går rett og presist inn og ut av sylinderen. En slitt eller ødelagt pakkboks er en vanlig årsak til oljelekkasje, og skadde stempelstenger – og noe vi ofte bytter eller bygger nytt hos oss.


Festeører eller monteringspunkter

For at sylinderen skal kunne gjøre jobben sin, må den festes godt i maskinen. Det finnes ulike festetyper – som øye, gaffel, flens eller kuleledd – avhengig av bruksområde.


Tilkoblinger

Oljen må inn og ut et sted! Slanger eller rør kobles til sylinderen via portene. Her kommer det inn høytrykkshydraulikk fra systemet, og det er dette som får ting til å bevege seg.


Hvorfor er dette kjekt å vite?

For deg som eier eller bruker maskiner med hydraulikk, kan det være nyttig å vite hvordan sylinderen fungerer – spesielt når noe går galt. En lekkasje, slitasje eller skjevhet i én komponent kan føre til at hele systemet stopper opp.

Hos oss på Sylinderakutten kan vi feilsøke, reparere og overhale alle typer sylindere – og vi produserer også egne deler når det trengs. Det gir både lenger levetid og lavere kostnader for kundene våre.


Har du en sylinder som trenger overhaling eller service?

Ta kontakt med oss – vi vet hva som skal til for å få den i toppform igjen!


 
 
 

Comments


Hvordan kan vi hjelpe deg?

62 36 66 80

Strandsagvegen 14

2383 Brumunddal

Postboks 345

2381 Brumunddal

Sylinderakutten © 2020

bottom of page